Katarina bangata
Uppdragsgivare
Exploateringskontoret, Stockholms stad
Projektgrupp
Jonas Berglund
År
1999–2001
Plats
Södermalm, Stockholm
Publicerat
Topos
Priser
Sienapriset 2000
Foto
Robin Hayes, där inget annat anges
Bildspel
Se bilder
Katarina Bangata, det forna järnvägsspåret som förband Norra Hammarbyhamnen och Södra station, omformades i början av 1900-talet till en trädplanterad esplanad. Den långa trädraden bryter djärvt igenom stadens rutnätsplan. Vid upprustningen av gatan återupprättades den raka dragningen av gångvägen mellan trädraderna. Stadsstråket bryts av Greta Garbos torg; en stadens scen där det lokala livet och strömmen av fotgängare och cyklister är aktörer och publiken sitter bänkad mot avenbokshäckarna.
Kvällstid dramatiseras platsen av spotbelysning som betonar mittplatsen med utsmyckning av Torsten Renqvists “Lilla elefanten drömmer ”och Tomas Qvarsebos Garbo-skulptur. I mötet med Ringvägen skärmar klippta avenbokshäckar av trafikflödet och ger stöd för parksoffor och en skulptur av Åsa Knoge Hellström.